Voor het vijfde opeenvolgende jaar heeft Coexphal, de vereniging van groente- en fruittelersorganisaties van Almería, de promotiecampagne "De eerste Europese watermeloen" gestart, die als doel heeft de consumptie van dit zomerfruit te stimuleren. Vorig jaar exporteerde Spanje 678.822 ton watermeloenen met een waarde van € 498 mln. Andalusië, de Valenciaanse Gemeenschap en Murcia waren de belangrijkste leveranciers.
De campagne heeft ook als doel te benadrukken dat de eerste watermeloenen van het seizoen van Europese bodem voornamelijk uit de provincies Almería en Granada komen. "Dit jaar ligt de nadruk op eigenschappen zoals een goede smaak, versheid en kwaliteit", stelde voorzitter Juan Antonio González tijdens de presentatie van de campagne.
Er wordt ook ingezet op het verder uitbreiden van de teelt in Almería, op provincieniveau de grootste leverancier in Spanje. Vorig jaar werd er 625.195 ton geoogst, 6,5% meer dan in 2022, op een areaal van 10.900 hectare. Almería exporteerde 323.000 ton en bijna de helft (47,7%) was bestemd voor Duitsland. De rest wordt verdeeld over Frankrijk, Nederland, Polen, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Tsjechië en Denemarken.
In 2023 exporteerde Spanje 678.822 ton watermeloenen, net als in 2022, zo blijkt uit gegevens van de douane. De waarde klokte af op € 498 mln, 3% minder dan in 2022.
Op gewestniveau steekt Andalusië erbovenuit met een export van 342.735 ton (de provincie Almería was goed voor 94% van het Andalusische totaal), gevolgd door de Valenciaanse Gemeenschap met 135.877 ton en Murcia met 125.114 ton.
Bron: fepex.es