Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Anecoop raamt afzet op 145.000 ton

"De afgelopen twee jaar is de watermeloenconsumptie fors gedaald in Spanje"

De Spaanse coöperatie Anecoop verzamelde vorige week in Murcia al haar watermeloentelers om de strategische lijnen voor het nieuwe seizoen uit te zetten, zowel vanuit operationeel oogpunt als op het gebied van kwaliteit en innovaties. Ook werd beslist over de promotieacties in dit 2024, waarvoor de telersvereniging rekent op een afzet van ongeveer 145.000 ton.

Miguel Abril, commercieel directeur van Anecoop: "De teelt verloopt voorspoedig, vooral in de gebieden waar de droogte minder hard heeft toegeslagen. We hopen dat het weer aan onze kant blijft, want mooi weer is een noodzakelijke voorwaarde voor én een goede oogst én tevredenstellende consumptievolumes. Als de ramingen standhouden, zullen we gedurende het gehele seizoen voldoende hoeveelheden van goede kwaliteit hebben."

Watermeloen is een belangrijk product voor de partners van Anecoop. Alejandro Monzón, voorzitter van Anecoop: "Bouquet was de eerste pitloze watermeloen op de Europese markt en sindsdien is Anecoop de belangrijkste Spaanse leverancier van watermeloenen in Europa."

Gedurende de bijeenkomst werd ook gewezen op de noodzaak om de consumptie te stimuleren. Joan Mir, algemeen directeur van Anecoop: "Twee seizoenen geleden lag de gemiddelde watermeloenconsumptie in Spanje op 9,5 kilo per persoon. In de afgelopen twee jaar heeft de lagere productbeschikbaarheid vanwege ongunstige weersomstandigheden en een toename van de teeltkosten geleid tot hogere verkoopprijzen, wat een aanzienlijke daling van de consumptie tot gevolg had. Nu de volumes en de prijzen weer op een normaal niveau komen, hopen we dit seizoen weer de aansluiting te vinden met de consumptie van weleer."

Carlos Nemesio, commercieel verantwoordelijke voor het watermeloenprogramma, wees erop dat de strategie gericht blijft op diversificatie en uitbreiding van de kalender. "Maar we zoeken vooral naar variëteiten die minder water vereisen en beter bestand zijn tegen ongunstige weersomstandigheden."

Marketingverantwoordelijke Piedad Coscollá presenteerde de communicatiecampagne onder het motto "Alles op zijn tijd", dat verwijst naar de strategie van 100% Spaanse teelt. Om de aandacht van de consument te trekken, wordt een marketingcampagne voorzien op sociale media, in de vakpers, de algemene pers, consumententijdschriften en op radio en TV.

Voor meer informatie: anecoop.com

Publicatiedatum: